Reklama

O demokracji w Zbożu (FOTO)
nadesłane

Szkoła Podstawowa w Zbożu realizuje projekt "Szkoła demokracji, szkoła samorządności, program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych".

W ramach kolejnych zajęć poszczególne klasy odbyły spotkania o tematyce:

  • klasa I: "Inny - nie znaczy gorszy"
  • klasa II: "Akceptuję tego, kto jest inny"
  • klasa III: "Tyle już wiem"
  • klasa IV: "Bohater dnia codziennego"
  • klasa VI: "Poznajemy prawa i obowiązki ucznia".

Podczas zajęć uczniowie klas I i II szukali między sobą podobieństw i różnic, uświadamiali sobie własne uczucia, dyskutowali nad koncepcjami: "Każdy inny - wszyscy równi", "Inny - nie znaczy gorszy". Szukali odpowiedzi na pytania: "Co to jest różnorodność?", "Co to jest tolerancja?", "Jak powinniśmy traktować ludzi innych niż my sami?". W toku różnych zabaw i zadań stawianych przez nauczycieli zauważali, że czasami przeżywają podobne uczucia, podobne lub te same rzeczy lubią robić, a czasami mają inne zdanie na określony temat. Uczyli się wzajemnego zrozumienia, szacunku dla poglądów innych, akceptowali inność kolegi i koleżanki. Uczniowie klasy III podczas zajęć odkrywali już nabytą wiedzę i umiejętności. Uświadamiali sobie fakt istnienia różnych sposobów uczenia się (jak się uczę, od kogo mogę się uczyć, gdzie mogę zdobywać wiedzę i umiejętności). Przedyskutowali prawo dziecka do nauki. Mieli okazję odegrać rolę osób niepełnosprawnych i poczuć na własnej skórze ich trudności w uczeniu się. W ten sposób nabyli świadomość istnienia osób sprawnych inaczej i ich problemów.

W klasie IV została przeprowadzona lekcja "Bohater dnia codziennego". Głównymi celami jej było: kształtowanie postaw prospołecznych, świadomości własnych cech i upodobań, integracja grupy oraz doskonalenie umiejętności pracy zespołowej. Uczniowie w grupach dokonywali analizy dwóch opowiadań dotyczących postaw prospołecznych, odpowiadając na pytania. Następnie przedstawili swoje odpowiedzi w formie graficznej na plakacie. Po prezentacji prac, podczas debaty dzieci dokonały porównania zaprezentowanych historii i wyciągnęły wnioski. Na zakończenie zajęć uczniowie podawali przykłady postaw prospołecznych, które każdy z nich może realizować w sytuacjach dnia codziennego. Ważnym elementem zajęć były zabawy kształtujące świadomość własnych cech i upodobań.

Uczniowie klasy VI na początku zajęć odpowiadali na pytanie, jakie znają prawa, kogo one dotyczą i co by było, gdyby nie było żadnych praw. Następnie w formie zabawy szukali wśród różnych stwierdzeń zapisanych na kartce, czy jest to prawo, czy obowiązek ucznia, korzystając przy tym z zapisów w Statucie Szkoły. Poprzez dyskusję uczniowie przypomnieli sobie również, kto stoi na straży praw ucznia. Celem tych zajęć było podniesienie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie praw i obowiązków ucznia.

sl

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Top