Reklama

Program usuwania azbestu
www.google.pl

Kolejne 8 tysięcy metrów kwadratowych niebezpiecznego azbestu, zniknie w tym roku z dachów budowli na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie. Samorząd już siódmy rok z rzędu realizuje program usuwania i utylizacji tej rakotwórczej substancji.

Do tej pory na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie zutylizowano około 15 procent azbestowych dachów. Zgodnie z prawem unijnym, materiały te całkowicie powinny być zlikwidowane z przestrzeni publicznej do roku 2032.

Właściciele nieruchomości pokrytych azbestem, mogą się zgłaszać do Ratusza z prośbą o dofinansowanie kosztów demontażu i utylizacji takiej połaci dachowej. Gmina, przy współudziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pokrywa koszty takiej operacji. "W tym roku zgłosili się do nas właściciele 53 takich obiektów" - mówi Waldemar Stupałkowski, Burmistrz Sępólna Krajeńskiego. "Od września ruszą zapisy chętnych na przeprowadzenie refundowanych prac w przyszłym roku" - dodaje Burmistrz. Niestety, zgodnie z przepisami, za nową połać dachową właściciele nieruchomości muszą płacić już sami. To w znaczny sposób hamuje realizację całego programu.

Azbest stał się popularnym materiałem budowlanym w latach 60 tych ubiegłego wieku. Ze względu na niską cenę i wysoką trwałość, masowo stosowano go do krycia dachów chlewni, garaży, zabudowań gospodarczych, a nawet domów mieszkalnych. Od roku 1997 jego używanie w budownictwie jest zakazane. W całej Polsce jednak, miliony ton tego materiału, zalegają wciąż na dachach. Samodzielne usuwanie, ze względu na niebezpieczeństwo pylenia materiału, jest również zabronione. Demontażem azbestu mogą zajmować się wyłącznie specjalistyczne firmy, które zagwarantują także jego utylizację.

Waldemar Stupałkowski - Burmistrz Sępólna Krajeńskiego

Gmina Sępólno

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Top